Inför Askim och Öckerö

I morgon har vi en fullspäckad lördag med två seniormatcher. Våra damer har efterlängtad seriepremiär, hemma på Laröds IP, mot Askims IK. Avspark 13:00.

Våra herrar gör sin första bortamatch och möter Öckerö IF i den andra omgången. Avspark 14:00 på Prästängen.

Till Laröds IP – som alltid har fri entré till matcherna – kommer alltså Askims IK. Ett stabilt lag som vi mötte i förra säsongens Division 2-upplaga. Då slutade laget tabellfemma, tre poäng framför Hittarps IK.

Elin Nilsen, som var lagets stora fixstjärna förra säsongen med smått otroliga 24 mål på 17 matcher, verkar ha lämnat laget och där finns det helt klart stora skor att fylla. Det finns säkerligen spelare i truppen som är sugna på att anta den uppgiften.

Försäsongen har annars präglats av goda resultat, bortsett från ett bottennapp mot Ytterby, så det är säkerligen ett förberett lag som kommer till norra Helsingborg. I genrepet besegrades Skepplanda med 2-1.

Även HIK är så klart redo och vi ser alla mycket fram emot att hugga tänderna i en ny säsong. Med ny ledarstab och många nya spelare blir seriepremiären alltid lite extra spännande och vi är övertygade om att laget kommer genomföra säsongen på ett imponerande vis.

Avspark 13:00 och vi hälsar er alla hjärtligt välkomna till Laröds IP. Som alltid är det alltså fri entré på våra matcher så upp och stötta laget, gärna med en hamburgare i handen.

14:00 är det herrarnas tur som alltså reser utanför norra Helsingborg. Närmare bestämt till Öckerö ute i Göteborgs skärgård. Där väntar nykomlingen Öckerö IF med Prästängen som skådeplats.

ÖIF kommer från en kanonsäsong. Laget vann sin division 3-serie i överlägsen stil, hela sju poäng framför tabelltvåan Bergdalen, och inför den nya tillvaron i tvåan har man rekryterat spelare på hög hylla. Exempelvis Edvin Dahlqvist från Landskrona BoIS, som återvänt till sin moderklubb utanför Göteborg.

I premiären fick laget ett bryskt uppvaknande. Öckerö förlorade mot Laholm med hela 2-5 på Glänninge Park i Halland.

Ludvig Wiklander fick en bra start på säsongen med två mål. Han gjorde 18 mål förra säsongen och är så klart en spelare som måste hållas under uppsikt.

Hittarp fick bästa tänkbara inledning på säsongen genom att besegra Bergdalen med 3-1 i premiären. I tuffa förhållanden bjöd laget sin hemmapublik på en imponerande arbetsinsats. Det unga laget fick också stundtals igång anfallsspelet men det finns fortfarande mer att hämta.

Nu är det alltså första bortamatchen som gäller och vi hoppas så klart att laget återvänder till Laröds IP med tre nya, sköna poäng i bagaget.

Stort lycka till och…

…Heja Hittarp