Inför helgen, fotboll S

I morgon söndag spelar båda våra seniorlag och båda lagen representerar Hittarps IK på bortaplan.

Klockan 12:00 möter damerna FC Staffanstorp på Staffansvallen.

Klockan 17:00 möter herrarna Qviding på Valhalla i Göteborg.

Våra damer väntar som sagt fortfarande på islossningen. Det unga laget har inte riktigt fått det att lossna men för varje match som spelas samlar spelarna på sig nyttig erfarenhet som förhoppningsvis leder till utveckling.

I morgon möter HIK tabellnian Staffanstorp. FCS har samlat ihop åtta poäng på lika många matcher vilket räcker till en placering strax över strecket. I den senaste omgången tog laget en mycket viktig seger, borta mot Valinge-Derome.

I övrigt är det att extremt målsnålt lag. Sex framåt och bara elva insläppta. Av de sex gjorda målen har Hanna Hedlund svarat för fyra av dem. Två tredjedelar av målskörden vilket påtalar hennes vikt för det offensiva spelet.

Hittarp reser söderöver med noll press. Det är bara att försöka sätta prestationen så kommer poängen också att trilla in så småningom. Förhoppningsvis redan i morgon.

Herrarna reser i motsatt riktning. Kosan bär till Göteborg där tabellåttan Qviding tar emot. HIK har tre poäng upp till säker mark i ett litet getingbo till bottenstrid, och prestationerna på sistone pekar i rätt riktning.

Därför var det så klart väldigt irriterande att laget inte lyckades vinna senast, hemma mot Jonsered. HIK gjorde 3-2 i 94 men släppte in 3-3 en minut senare. Det är bara att dra lärdom och använda frustrationen till tändvätska uppe i Göteborg.

Qviding har elva insamlade poäng och kommer till matchen med en tung förlust borta mot Laholm. Hemmalaget vann med 4-0. Det är ett lag som ofta är med i målglada matcher och framåt Niklas Ahlgren verkligen utmärkt sig med åtta mål på nio matcher.

HIK reser till Göteborg med vetskapen om att poäng kan hämtas. Full fokus på egna insatsen så finns alla möjligheter att resa hem till norra Helsingborg med ett bra resultat i bagaget.

Vi önskar båda lagen stort lycka till!