Inför Seniorhelgen

I morgon söndag är både dam- och herrlaget igång. Båda lagen representerar Hittarps IK på bortaplan.

Damerna möter Vellinge på Vellinge IP – Avspark 13:00

Herrarna möter Husqvarna på Vapenvallen – Avspark 14:00

Det är två lag som genomlider ett tungt 2024. På Vellinge IP är det toppen mot botten som ställs mot varandra. Vellinge leder serien och är fortfarande obesegrade efter tolv segrar och tre kryss. Senast besegrades Göteborgs FF med 2-1 på bortaplan och det är lagets kompakta försvarsspel som lagt grunden till den framgångsrika säsongen. Bara åtta insläppta mål är i sanning imponerande.

Framåt handlar det mesta om Elin Engbe som gjort tolv mål på 13 matcher.

HIK Dam väntar fortfarande på första poängen och att resa ner till serieledarna och bryta den sviten hade verkligen varit mäktigt, om än väldigt svårt. Först och främst handlar det om att sätta en prestation som laget kan känna stolthet kring. Vi är medvetna om att det blir division 3 kommande säsong men att avsluta snyggt i höst kan betyda mycket för moralen.

Även för herrarna är tabelläget prekärt men inför matchen mot Husqvarna kommer laget med två raka obesegrade matcher. Först 3-3 mot Västra Frölunda och nu senast blev det 1-1 mot IK Tord. Kanske att vi skönjar ett trendbrott men ska HIK få kontakt med lagen på säker mark krävs det trepoängare.

I morgon väntar tabellfyran och det är ett lag som verkat hitta formen. Senast blev det seger med 3-0 borta mot Laholm och i matchen dessförinnan besegrades Landvetter hemma på Vapenvallen med 4-1.

Offensivt har Filston Malawa utmärkt sig med åtta målnoteringar.

HIK reser i riktning mot Jönköping med en bra känsla. Två gedigna insatser innebär mycket för självförtroendet och vi hoppas att laget kan sätta ytterligare en bra prestation under söndagseftermiddag.

Vi önskar båda laget lycka till!