Intervju med Zakaria Kasmi

Mitt i brinnande försäsong stod det klart att Zakaria Kasmi tog över som huvudtränare för Hittarps IK:s damlag.

Därefter har han, tillsammans med övriga i ledarstaben, fortsatt förberedelserna inför seriepremiären och med en dag kvar innan säsongsstart, hemma på Laröds IP mot Askim, börjar det bli läge för en liten avstämning.

Häng med!

Först och främst. Vem är Zakaria?

Jag kommer ursprungligen från Marocko och har varit fotbollsspelare på olika nivåer under stora delar av mitt liv. Sedan 2016 har jag varit fotbollstränare och i Sverige har jag tränat olika klubbar i Svevrige. Har också en Uefa B-utbildning.

Jag bor i Helsingborg, är gift och har ett barn. Jobbar på Ica-lagret och är 37 år gammal.

Hur har din första tid som huvudtränare i HIK varit?

Den har bara varit bra. Allt har flutit på som det ska och det är både en bra grupp och en bra klubb där alla hjälper till. Jag är nöjd och glad.

Hur ser du på försäsongen?

Väldigt positivt då alla är taggade. Vi har inga skador, bortsett från någon enstaka lindrig, så samtliga är redo på det som komma skall.

Premiär i morgon, hemma på Laröds IP. Vad är Askim för typ av motstånd?

Jag har kollat deras statistik från de senaste matcherna men lägger inte så mycket fokus på motståndet. Vi fokuserar på vårt lag och på vårt spelsystem.

Hur vill laget spela?

433, hög press, stort bollinnehav där vi gärna rullar bollen längs marken.

Vad har laget satt för mål inför säsongen?

Att vi ska etablera oss i division 2. Vi har många unga spelare i laget och dessa önskar vi utveckla så at de kan fortsätta spela fotboll på en bra nivå.

Stort lycka till!

Tack!

HIK Dams premiär går alltså stapeln i morgon lördag. Askim kommer till Laröds IP, avspark 13:00.

Heja Hittarp!!