MENTORPROGRAM FÖR FLER KVINNLIGA LEDARE

YAY!

Nu är det äntligen dags för årets Mentorprogram för tjejer i Hittarps IK!

Syftet med programmet är att behålla fler tjejer längre inom föreningslivet och på sikt få fler kvinnor i ledande roller både på och utanför planen.
Detta vill vi göra genom att synliggöra våra kvinnliga förebilder, skapa relationer mellan tjejer i föreningen och lyfta hur olika karriärer kan se ut i dagens samhälle.

I år har programmet fått en ny fräsch paketering för att nå syftet!

Vi kommer att ha sex träffar och ses en gång i månaden under månader när fotbollssäsongen inte pågår, för att undvika krockar.

Vid dessa sex tillfällen kommer vi att träffa utvalda kvinnliga förebilder som kommer att berätta om sin specifika resa och karriär för oss under en exklusiv träff.
Utöver detta så ingår det lättare förtäring vid varje träff samt en snygg HIK-tröja som man får och ska bära vid träffarna.

Platserna på programmet kommer att vara begränsade då vi åker tillsammans i vår HIK-buss till mötena på bortaplan.

Dom magiska träffarna är (observera att datum under 2024 är preliminära ifall att dessa behöver ändras):

Träff 1: torsdag 26 oktober kl. 18.30-20.30. Första tillfället träffas vi på Laröds IP i Gatulagets fräscha lokaler. Sandra och utvalda spelare i vårt Dam A kommer att hålla en fotbollsträning med gruppen och därefter kommer spelarna i Dam A att berätta om sin fotbollsresa och civila karriär i ledande positioner.

Träff 2: Vi besöker Josefin Månsson på Feel Better Performance. Josefin är målvakt i Dam A, f.d. landslagsmålvakt i futsallandslaget, egen företagare och utbildad fystränare. Vi kommer träna ett pass med Josefin och därefter få möjlighet att lära känna Josefin bättre under ett samtal kring Josefins resa på och utanför planen.
Tisdag 21 november kl. 18.00-21.00.

Träff 3: I december besöker vi Olympia och får ta del av deras arbete med flick- och damfotboll i Helsingborg. Träffen leds av Carina Laasby Biller som är operativt ansvarig för flick- och damsektionen. Naturligtvis får vi även veta mer om Carina och hennes karriär från fotbollsspelare till hennes roll idag och vi får dessutom en rundvandring på arenan.
Torsdagen den 14 december kl. 18.00-20.00.

Träff 4: I januari vänder vi åter blickarna mot vår förening då vi träffar vår ordförande Linnéa Blixt. Linnéa kommer dela med sig av sina erfarenheter från fotbollsspelare till första kvinnliga ordförande i Hittarps IK och hur hon kombinerar det arbetet med sin civila karriär som HR future of work and Culture Inspirer på Resurs.
Preliminärt datum: tisdagen den 23 januari kl. 18–20 (återkommer med plats).

Träff 5: Vi tar oss till kansliet på Skånes Fotbollförbund och träffar Sara Olsson.
Sara arbetar som Fotbollsutvecklare på förbundet och är även analytiker för flicklandslaget födda 2007.
Sara kommer berätta om sin resa och även hålla en workshop kring hur du kan öka dina egna chanser för att nå dina mål och drömmar.
Preliminärt datum: tisdagen den 13 februari kl. 18.00-21.00.

Träff 6: Sista träffen bjuder på ett riktigt äventyr. Vi tar minibussen till Sandras gamla arbetsplats; Sandagymnasiet i Huskvarna.
Där arbetade Sandra som ansvarig för NIU Fotboll och vi får möjlighet att delta på ett träningspass med fotbollselever på skolan. På skolan finns just nu flera elever som också är flicklandslagsspelare och vi får möjlighet att träffa dessa tjejer och få massor med inspiration och tips på vägen mot våra drömmar!
Självklart ingår det lunch och middag vid detta tillfälle samt eventuell övernattning.
Preliminärt datum: 19 mars

I år vänder sig Mentorprogrammet till tjejer födda mellan 2008 och 2011.
Åldern har ingen betydelse för gruppens aktiviteter utan tvärtom även där så tänker vi att vi stärker våra relationer inom föreningen när vi kan mötas i nya sammanhang.
Kanske kan jag hitta min nya förebild inom gruppen till och med?!
Eftersom programmet erbjuder en exklusiv agenda och begränsat antal platser så utgår vi ifrån att man prioriterar våra träffar vid eventuella krockar och vi ser att man deltar vid samtliga tillfällen.

Är man född 2008 eller 2009 så erbjuds man även att kostnadsfritt delta vid SvFF D, första steget i Tränarutbildningsstegen, som Sandra och Sara (från Skånes Fotbollförbund) kommer att hålla i för endast kvinnliga deltagare, i början av 2024 på Laröds IP (28/1 samt 25/2).

Missa inte denna fantastiska möjlighet att lära känna nya människor, få relationer till andra personer i föreningen och i fotbollslivet samt möjlighet att inspireras av fantastiska tjejer och kvinnor i din närhet!

Ta chansen och anmäl dig till Sandra: [email protected]
senast måndag 2 oktober.