SEGER I FÖRSTA KVALMATCHEN

Hittarp fick en kanonstart i kvalet mot Bergdalens IK. I den första matchen, som spelades på bortaplan, vann HIK med 2-0 och kunde därmed resa hem till Skåne med förbättrade chanser till division 2-spel även 2024.

William Fredland och Olle Heideman gjorde målen.

Den första halvleken på konstgräset i Borås slutade mållös. HIK valde att ligga rätt i sina positioner och inte riskera att gå fel mot ett offensivt skickligt Bergdalen. En strategi som visade sig slå väl ut.

I andra halvlek flyttade laget upp sina mannar och fick alltmer att säga till om även i anfallsväg. HIK styrde den andra halvan och fick också utdelning i målprotokollet.

I matchminut 58 spräckte Fredland dödläget genom att distansskott. Fem minuter senare kom också tvånollan och det var alltså Heideman som var sist på bollen efter fint kombinationsspel.

Matchen slutade också, som bekant, 2-0 till Hittarp. Halva jobbet är gjort men än återstår en batalj och det kommer krävas en ny ramstark prestation. Att HIK är erkänt starka på Laröds IP skänker trygghet men ska laget lösa förnyat kontrakt är det noggrannhet och hårt arbete som gäller.

En utmaning vi ser fram emot.

Avspark 14:00 på lördag. Kom gärna upp till Laröds IP och stötta laget en sista gång denna säsong.

Heja Hittarp