WICKANDER INFÖR AVSLUTNINGEN

Vi är halvvägs in i kvaldramatiken mot Bergdalens IK och passade på att ta tempen på huvudtränare, Micke Wickander inför lördagens avslutning. Håll tillgodo.

Den första av två kvalmatcher har spelats och HIK vann med 2-0 över Bergdalen på bortaplan. Hur ser du på insatsen?

Upplevde en lite nervös inledning i ca 15min från killarna där vi har svårt att hitta helt rätt i våra defensiva positioner. Därefter blev det bättre och vi hittade lösningar i våra uppspelsvarianter vilket gjorde att vi jämnade ut matchbilden till pausvilan. I halvtid korrigerade vi sedan lite på vår anfallsstrategi vilket blev lyckat utifrån resultatet och fortsatte att kriga förnämligt i det defensiva. Ska man vara kritisk så tycker jag att vi slarvar för mycket i vårt passningsspel men är naturligtvis ändå tillfreds med resultatet på en svårspelad, liten konstgräsmatta.

Vilka styrkor och svagheter har Bergdalen?

Jag tycker Bergdalen var ett bra fotbollslag framför allt offensivt där de hade en trio med erfarenhet högre upp i systemet som gjorde oss sysselsatta. Även de långa inkasten var luriga att hantera men där gjorde killarna ett gediget jobb. Svagheter vill jag inte ta upp här men vi hoppas vi har hittat en del som kan bli till vår fördel på lördag.

På lördag väntar returmötet. Avspark 14:00 på Laröds IP. Hur förbereder vi oss inför matchen?

Vi förbereder oss inte annorlunda inför denna uppgift än vad vi har gjort tidigare under säsongen. Utan det är hårt jobb i veckan med mest fokus på oss själva som vi hoppas ska bära frukt.

I potten ligger en biljett till division 2 2024. Hur mycket betyder hemmastödet?

Bra fråga, vi har ju gjort väldigt bra resultat hemma hela säsongen så där finns ju en god trygghet i detta som förhoppningsvis kan bli avgörande. Sen vet man ju aldrig vad Ultras har för sig till säsongsavslutningen men där kan ju bli tuff nöt för Bergdalens bortafalang att hantera ????

Hur ser du på säsongen i stort?

Vi var inställda redan från början på att detta skulle bli en tuff säsong då vi tappade många av de etablerade spelarna som ville testa lyckan högre upp i systemet. På detta valde vi att mestadels främja våra egna unga talanger i föreningen med uppflyttning till seniorverksamheten vilket i sin tur ofta tar lite tid att hitta in i. Men på detta tycker jag att vi som lag gjort den utveckling man kan förvänta sig då vi blivit bättre och bättre under hela säsongen och många av de unga har fått blomma ut i sin egen takt. Det har också varit roligt att se de killarna som för bara 2-3 år sedan var nya på seniornivå ha vuxit till sig och tagit stora ledarroller för att föra detta lag framåt. Jag tycker vi har mycket att vara stolta över hur det än kommer att avslutas på lördag.

Vi tackar för pratstunden och önskar såväl ledar- som spelarstab ett stort lycka till på lördag.

Avspark 14:00 och naturligtvis är det fri entré till matchen.

Heja Hittarp!!