SANDRA WUOPIO INFÖR AVSLUTNINGEN

På lördag är det säsongsavslutning borta mot Helsingborgs IF. Avspark 14:00 på Olympia och vi tog ett litet snack med lagets huvudtränare, Sandra Wuopio inför epilogen.

En match återstår av säsongen men redan i helgen säkrades kontraktet. Hur skönt var det?

Framförallt skönt för att vi hade en förhoppning om att sista matchen inte skulle behöva vara avgörande på ett negativt sätt, inför säsongen.

Såklart en fantastisk känsla också att efter en bra höst där vi har spelat varje match med hög anspänning så blir det skönt att få släppa ned axlarna och bara fokusera på att avsluta hösten med en bra prestation och verkligen njuta av att spela fotboll tillsammans.

Hur ser du på säsongen i stort?

Våren började bra men fortsatte tyvärr med en rejäl dipp där jag, förutom sämre resultatmässigt, också tycker att prestationerna var i underkant och arbetsinsatsen för dålig. Efter att ha backat i processen några steg, tagit tillbaka ramarna och tydligheten i arbetssättet och verkligen fått bra kontinuitet i truppen under hösten så har vi haft många fler bra prestationer och en del riktigt bra. Höstens bottennapp är bortamatchen mot Askim där vi kunde krävt mer av oss själva. Därefter är det ingen som har lyckats slå oss i höst! Vi har satt en hårt arbetande defensiv men har haft det svårare offensivt.

Individuellt så har vi sett många bra prestationer där unga spelare fått ta mycket ansvar och fått mycket speltid, där nya spelare har blivit bärande och otroligt viktiga för oss på kort tid och där våra äldre har dragit ett tungt lass med rutin, stabilitet och trygghet.

I sista matchen väntar tuffast tänkbara motstånd, seriesegrarna på bortaplan. Hur tar vi oss an den uppgiften?

Som alltid kommer vi väl förberedda till match. Jag har många motiverade spelare i träning denna vecka och jag hoppas verkligen få möjlighet att premiera de spelare som också lagt ner ett betydelsefullt jobb och varit mest närvarande under hela säsongen , nu i höstfinalen, för det är dom värda! Att få gå in på ett välfyllt Olympia hand i hand med klubbens yngsta förmågor – det blir en mäktig avslutning på säsongen!

På fotbollsplanen vill jag se fortsatt hårt kollektivt arbete där vi står upp på ett bra sätt mot Helsingborgs duktiga offensiva spelare!

HIF ska dessutom firas på Olympia, hur skönt hade det varit att sätta en liten kil i festen?

Vi går alltid för vinst så att slutföra säsongen med tre poäng på lördag hade varit en fantastisk avslutning på 2023!

Ännu roligare om det även är många HIK:are på plats som kan hylla laget efter en bra första säsong i en svår division 2!

Hur ser den närmaste framtiden ut för lagets del?

Efter lördagen tränar vi i två veckor till för att varva ned säsongen och kropparna. Därefter börjar det hårda arbetet med att sätta en ledarstab och träningstrupp inför återstarten i november. Vi har i år märkt tydligt vad som brister och det behöver vi definiera nogsamt hur vi ska arbeta med framåt, både på och utanför planen.

Vi tackar för pratstunden och önskar laget stort lycka till i säsongsavslutningen. Det är fri entré som gäller på lördag så ta er gärna upp till Olympia och stötta laget en sista gång innan vintern tar vid.